Huishoudelijk regelement 
Openingsuren 

Wij werken enkel op afspraak. Je kunt afspraken inplannen op 2 locaties, namelijk:

Praktijk Hageland: Sparrenstraat 1, 3300 Kumtich (Tienen), Vlaams Brabant

Buurtzorghuis, Herberg Stanske: Zuurbemde 56, 3380 Glabbeek, Vlaams Brabant


Werkdagen: In Kumtich (Tienen) kunt u afspraken inplannen op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag en twee zaterdagen per maand. In Glabbeek op 2 dinsdagen per maand. Tijdens de schoolvakanties hanteren wij aangepaste openingsuren. Hiernaast zijn er maandelijks sluitingsdagen wegens geaccrediteerde studiedagen, inter-/supervisie, wettelijke feestdagen en/of onderhoud aan de praktijk. 


Piek en daluren bij onze praktijk: De avonden, woensdagen en zaterdagen zijn vaak erg gewild voor schoolgaande kinderen/jongeren. Wij willen u vriendelijk verzoeken om afspraken zoveel als mogelijk buiten deze momenten in te plannen, zover dit mogelijk is. Zit u met zorgen en wilt u liever wachten? Let op, de wachttijden lopen op in de wintermaanden. 


Talen 

  • De sessies worden enkel in het Nederlands, Engels of Duits aangeboden. Attesten worden geschreven in het Nederlands. 
  • De sessies worden NIET in het Frans gegeven, omdat we deze taal niet machtig zijn. 


Vaak gestelde vragen (FAQ)

  • Vraag: "Ik wil een individuele afspraak, wat moet ik doen?" Of: "Ik wil deelnemen aan een groepssessie, wat moet ik doen?"
  • Antwoord: Wij verzoeken u om het onderstaande aanmeldformulier in te vullen. Wij reageren meestal binnen 10 werkdagen (niet tijdens schoolvakanties). Vervolgens kunt u een intakegesprek inplannen in mijn online agenda. Meestal kunt u binnen 1 maanden opstarten. Gelieve tijdens het intakegesprek de identiteitskaart (ISI kaart of kleefzegel) mee te nemen om uw gesubsidieerde (gratis) dossier in orde te maken. 


  • Vraag: "Wat mogen wij verwachten van het intakegesprek?"
  • Antwoord: Tijdens de kennismaking (intake - 1ste gesprek) is het hele gezin uitgenodigd. Bijvoorbeeld, beide ouders en zoon/dochter en/of grootouders, brussen, vrienden, mantelzorgers en zelfs derde aanmelders. We vragen dat de aanmelder ook aanwezig is tijdens het intakegesprek. De aanmelder is de persoon die het formulier invult. Gedurende dit gesprek worden praktische zaken besproken, openen we een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) en starten we met een grondige kennismaking. Wat als niet iedereen kan aansluiten? Dan maken we een uitzondering. Komt u met meer dan 5 personen? Laat dit dan op voorhand weten. 


  • Vraag: "Wij hebben een kleine zorginhoudelijke vraag, kun je deze telefonisch of per email beantwoorden?"
  • Antwoord: Wij kunnen enkel een kwaliteitsvolle behandeling aanbieden als u fysiek aanwezig bent. Dit gaat niet via de telefoon of per e-mail. Zorginhoudelijke vragen worden daarom niet beantwoord per e-mail of telefoon. Uitzonderlijk kan eenmalig een huisbezoek ingepland worden of een online sessie (videobellen). 


  • Vraag: "Geven jullie ook groepstraining?"
  • Antwoord: Ja, wij geven ook groepstrainingen. Wij geven diverse groepstrainingen, zoals 'Rots en Water'  (sociale vaardigheidstraining) en de BOOST CAMP van EuREKA (Emotieregulatietraining) en Do-IN Yoga (lichaamsgerichte therapie te vergelijken met sherborne). De Rots en Water training geven we 3 keer per jaar tijdens de schoolvakanties (herfst, paas- en zomervakantie). De BOOST CAMP van EuREKA training wordt per semester aanboden (om de twee weken op een dinsdag avond). De Do-In Yoga wordt ook per semester aangeboden (om de twee weken op vrijdag avond). Heb je interesse? Schrijf je dan ook in via onderstaande formulier. Niet helemaal wat je zoekt? Wij helpen ook in de zoektocht naar een passende gesubsidieerde groepstraining. 

  • Vraag: "Wij hebben nog meer praktische vragen, wat nu?"
  • Antwoord: Neem gerust contact op: info@groepspraktijk-hageland.be of 0491 87 74 58. Wij reageren meestal binnen 10 werkdagen (niet tijdens schoolvakanties). Tip, spreek een voicemail in of schrijf een email. We kunnen niet alle gemiste oproepen zonder bericht beantwoorden. 


  • Vraag: "Hoe werkten jullie?"
  • Antwoord: De behandelaar is Sociaal Agoog (HU Amersfoort 2012), Klinisch Orthopedagoog (KU Leuven 2017) en Relatie- & Gezinstherapeut (i.o. VUB 2025). Dit wil zeggen dat we integratief, holistisch, handelingsgericht en altijd met de context werken. Met andere woorden, we werken vaak met (huiswerk)opdrachten, bundelen diverse psychologische, pedagogische en psychotherapeutische stromingen en bij meer gespecialiseerde trajecten werken we veel samen met de context (Gezins- & relatietherapie). 



  • Vraag: "Op de radio en/of TV heb ik de campagne ' Spreek erover gehoord', vallen jullie hieronder? 
  • Antwoord: Ja, wij vallen volledig onder dit gesubsidieerde project. https://spreekerover.be/ 


  • Vraag: "Hoe lang duurt een traject?"

  • Antwoord: De behandelaar werkt op eerstelijns niveau. Dit wil zeggen dat de ondersteuning of behandeling kort (12 maanden) en op vrijwillige basis is (niet gedwongen). Als een langdurige behandeling (meer dan 20 sessies) nodig is of als een dwingende partij betrokken is zoals justitie/pleegzorg/etc., dan mag de behandelaar doorverwijzen en zijn diensten beëindigen. Over het algemeen zijn een 6 tal sessies nodig om een gerichte/kleine/lichte zorg te bespreken. We raden u dan ook aan om uw zorg niet uit te stellen, over het algemeen wordt het dan enkel lastiger om u hiermee te helpen. Over het algemeen wachten mensen veel te langer om hulp te zoeken binnen de (geestelijke) gezondheidzorg. Door preventief (op tijd) hulp te zoeken voorkomt u grote problemen op een later moment. 


  • Vraag: "Wat als we niet tevreden zijn of een klacht hebben?"
  • Antwoord: Alles begint bij een gesprek. We vragen u vriendelijk om ons te contacteren als u bedenkingen heeft. Als therapeut kunnen we geen gedachten lezen, daarom maken we frequent ook gebruik van feedbackvragenlijsten. We hopen in ieder geval dat u ons ziet als een menselijke hulpverlener en niet als een superheld of helderziende die alle bezorgdheden voor u kan oplossen. 


  • Vraag: "Schrijven jullie medicatie voor? Hebben jullie een psychiater in dienst?" 
  • Antwoord: Onze diensten zijn op eerstelijns niveau en de behandelaar is geen geneesheer. Dit wil zeggen dat wij geen medicatie mogen voorschrijven. Soms is een medicamenteuze behandeling aangewezen en helpen we bij de zoektocht. 


Waar? Adres en locatie

  • Kumtich (deelgemeente van Tienen): De sessies in Kumtich gaan door op het volgende adres: Sparrenstraat 1, 3300 Kumtich. Deze gerenoveerde praktijk heeft een wachtkamer. U wordt vriendelijk verzocht om uw schoenen uit te doen in de wachtkamer. U wordt aangeraden om 10 minuten op voorhand aanwezig te zijn. U kunt de auto parkeren in de Alpenstraat (bij de oranje pionnen). Komt u met de bus? De bushalte 'Kumtich Centrum' is uw halte. Wenst u te roken? Dan kan dit buiten. Gelieve uw sigaret in de betreffende asbak de deponeren. Gelieve rekening te houden dat u zich in een privé praktijk bevind. De behandelaar behoud zich het recht om een behandeling te stoppen mits de huishoudelijke regels niet worden gevolgd.


  • GlabbeekDe sessies in Glabbeek gaan door op het volgende adres: Zuurbemde 56, 3380 Glabbeek. Deze locatie is een buurthuis met de naam 'Herberg Stanske' en is eigendom van Sporen vzw. Bent u vroeger? Wacht gerust in de Herberg of neem een kijkje in de tuin. Kom je enkel voor het gesprek? Neem dan de achterdeur via de grote poort. Ook hier gelden huishoudelijke regelementen. De behandelaar mag de behandeling stoppen mits dit regelement niet wordt gevolgd. 


    Info voor artsen/verwijzers/professionals 

    Als patiënten bij de aanmelding instemmen met de samenwerking tussen artsen/hulpverleners kunnen wij berichten uitsturen. De betrokken arts/hulpverlener kan ook belangrijke informatie delen met de behandelaar. Gespecialiseerde (maximaal 20 sessies) trajecten starten wij enkel op in samenwerking met een huisarts, psychiater, neuroloog en/of pediater. Dit kan via e-mail (info@groepspraktijk-hageland.be), eHealth (RIZIV 70068345), Siilo app, telefoon (0491877458) en/of via dit wettelijke document (druk hier).


    Aanmeldformulier

    Via onderstaande formulier kunt u zich aanmelden bij de Praktijk Hageland. Deze gegevens zijn nodig om het verplichte 'Elektronische Cliënten Dossier' (ECD) aan te maken en om u te contacteren. Meldt u meerdere personen aan? Noteer dit dan bij de hulpvraag. Per dossier hebben wij een rijksregisternummer nodig. U kunt dit formulier ook gebruiken om een kind of handelingsonbekwaam persoon aan te melden. Door het aanmeldformulier in te vullen accepteert u ons huiselijke regelement (deze pagina). 


    Deze pagina is voor het laatst aangepast op 27/05/2024

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    Praktijk Hageland, Sparrenstraat 1, 3300 Tienen (ma, wo, do, vr en za*)
    Herberg Stanske, Zuurbemde 56, 3380 Glabbeek (di*)
     
    Ja
    Nee - we nemen contact op -