Huishoudelijk regelement
Openingsuren
Wij werken enkel op afspraak. De de afspraken gaan hoofdzakelijk door op de volgende locatie:
Sparrenstraat 1, 3300 Kumtich (Tienen), Vlaams Brabant
Werkdagen: In Kumtich (Tienen) kunt u afspraken inplannen op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en twee zaterdagen per maand. Tijdens de schoolvakanties hanteren wij aangepaste openingsuren. Hiernaast zijn er frequent sluitingsdagen wegens verplichte studiedagen, inter-/supervisie, wettelijke feestdagen en/of onderhoud aan de praktijk. Tijdens het intakegesprek krijgt u de nodige uitleg over onze online agenda.
Piek en daluren bij onze praktijk: Voor de piekuren hebben wij een wachtlijst van enkele maanden (minimaal 3 maanden). De piekuren zijn de avonden, woensdagen en zaterdagen. Tijdens de daluren, kunnen wij momenteel binnen 1 maand opstarten (vaak zelfs binnen 2 weken). De daluren zijn kantooruren op de volgende dagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9:00 tot 16:00 uur. Met andere woorden, minderjarigen welke niet of deeltijds naar school gaan kunnen sneller opgestart worden. Een laatste gouden tip. Onze diensten zijn seizoenafhankelijk! In de wintermaanden is de vraag veel groter dan het aanbod. Zit je met bezorgdheden in de lente of zomer? Zoek dan direct hulp! Dan zijn de wachtlijsten korter.
Talen
- De sessies worden enkel in het Nederlands, Engels of Duits aangeboden. Attesten worden geschreven in het Nederlands.
- De sessies worden 'NIET' in het Frans gegeven, omdat we deze taal niet machtig zijn.
Vaak gestelde vragen (FAQ)
- Vraag: "Ik wil een individuele afspraak, wat moet ik doen?" Of: "Ik wil deelnemen aan een groepssessie, wat moet ik doen?"
- Antwoord: Wij verzoeken u om het onderstaande aanmeldformulier in te vullen en bij de hulpvraag de naam van de groepstraining te vermelden. Wij reageren meestal binnen 10 werkdagen (niet tijdens schoolvakanties). Vervolgens kunt u een intakegesprek inplannen in mijn online agenda. Gelieve tijdens het intakegesprek de identiteitskaart (ISI kaart of kleefzegel) mee te nemen om uw gesubsidieerde (gratis) dossier in orde te maken.
- Vraag: "Wat mogen wij verwachten van het intakegesprek?"
- Antwoord: Tijdens de kennismaking (intake - 1ste gesprek) is het hele gezin uitgenodigd. Bijvoorbeeld, beide ouders en zoon/dochter en/of grootouders, brussen, vrienden, mantelzorgers en zelfs derde aanmelders. We vragen dat de aanmelder ook aanwezig is tijdens het intakegesprek. De aanmelder is de persoon die het formulier invult. Gedurende dit gesprek worden praktische zaken besproken, openen we een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) en starten we met een grondige kennismaking. Wat als niet iedereen kan aansluiten? Dan maken we een uitzondering en plannen we mogelijk nog een tweede intake in zodat elke ouder zijn verhaal kan doen. Komt u met meer dan 5 personen? Laat dit dan op voorhand weten.
- Vraag: "Wij hebben een kleine zorginhoudelijke vraag, kun je deze telefonisch of per email beantwoorden?"
- Antwoord: Wij kunnen enkel een kwaliteitsvolle behandeling aanbieden als u fysiek aanwezig bent. Dit gaat niet via de telefoon of per e-mail. Zorginhoudelijke vragen worden daarom niet beantwoord per e-mail of telefoon. Uitzonderlijk kan eenmalig een huisbezoek ingepland worden of een online sessie (videobellen).
- Vraag: "Geven jullie ook groepstraining?"
- Antwoord: Ja, wij geven ook groepstrainingen. Wij geven diverse groepstrainingen, zoals 'Rots en Water' (sociale vaardigheidstraining) en de BOOST CAMP van EuREKA (Emotieregulatietraining) en 'Bewegingspedagogiek' (lichaamsgerichte therapie te vergelijken met sherborne). De Rots en Water training geven we 3 keer per jaar tijdens de schoolvakanties (herfst, paas- en zomervakantie). De BOOST CAMP van EuREKA training wordt per semester aanboden (om de twee weken op een dinsdagavond). De bewegingspedagogiek wordt ook per semester aangeboden (om de twee weken op vrijdagavond). Heb je interesse? Schrijf je dan ook in via onderstaande formulier. Niet helemaal wat je zoekt? Wij helpen ook in de zoektocht naar een passende gesubsidieerde groepstraining.
- Vraag: "Wij hebben nog meer praktische vragen, wat nu?"
- Antwoord: Neem gerust contact op: info(at)groepspraktijk-hageland.be of 0491 87 74 58. Wij reageren meestal binnen 10 werkdagen (niet tijdens schoolvakanties). Tip, spreek een voicemail in of schrijf een email. We kunnen niet alle gemiste oproepen zonder bericht beantwoorden.
- Vraag: "Hoe werkten jullie?"
- Antwoord: De behandelaar is gediplomeerd Sociaal Agoog (HU Amersfoort - 2012), Klinisch Orthopedagoog (KU Leuven - 2017) en Relatie- & Gezinstherapeut (i.o. VUB - 2025). Dit wil zeggen dat we integratief, holistisch, handelingsgericht en altijd met de context werken. Met andere woorden, we werken vaak met (huiswerk)opdrachten, bundelen diverse psychologische, pedagogische en psychotherapeutische stromingen en bij meer gespecialiseerde trajecten werken we veel samen met de context (Gezins- & relatietherapie). Over het algemeen maken we een onderscheid tussen laagdrempelige ondersteuning (enkele sessies) en langdurige behandeling (enkele maanden). Dit wordt tijdens het intakegesprek uitgeklaard.
- Vraag: "Op de radio en/of TV heb ik de campagne ' Spreek erover gehoord', vallen jullie hieronder?
- Antwoord: Ja, wij vallen volledig onder dit gesubsidieerde project. https://spreekerover.be/
-
Vraag: "Hoe lang duurt een traject?"
-
Antwoord: De behandelaar werkt op eerstelijns niveau. Dit wil zeggen dat de ondersteuning of behandeling kort (12 maanden) en op vrijwillige basis is (niet gedwongen). Als een langdurige behandeling (meer dan 20 sessies) nodig is of als een dwingende partij betrokken is zoals justitie/pleegzorg/etc., dan mag de behandelaar doorverwijzen en zijn diensten beëindigen. Over het algemeen zijn een 6 tal sessies nodig om een gerichte/kleine/lichte zorg te bespreken. We raden u dan ook aan om uw zorg niet uit te stellen, over het algemeen wordt het dan enkel lastiger om u hiermee te helpen. Over het algemeen wachten mensen veel te langer om hulp te zoeken binnen de (geestelijke) gezondheidzorg. Door preventief (op tijd) hulp te zoeken voorkomt u grote problemen op een later moment.
- Vraag: "Wat als we niet tevreden zijn of een klacht hebben?"
- Antwoord: Alles begint bij een gesprek. We vragen u vriendelijk om ons te contacteren als u bedenkingen heeft. Als therapeut kunnen we geen gedachten lezen, daarom maken we frequent ook gebruik van feedbackvragenlijsten. We hopen in ieder geval dat u ons ziet als een menselijke hulpverlener en niet als een superheld of helderziende die alle bezorgdheden voor u kan oplossen.
- Vraag: "Schrijven jullie medicatie voor? Hebben jullie een psychiater in dienst?"
- Antwoord: Onze diensten zijn op eerstelijns niveau en de behandelaar is geen geneesheer. Dit wil zeggen dat wij geen medicatie mogen voorschrijven. Soms is een medicamenteuze behandeling aangewezen en helpen we bij de zoektocht.
- Vraag: "Wat verstaan jullie onder een 'verwijzer' en een 'aanmelder'?"
- Antwoord: Als iemand u heeft aangeraden of geadviseerd om therapie te volgen dan noemen wij dit een verwijzer (bv. een partner, het CLB, een leerkracht, een huisarts, etc.). Als iemand de praktische stappen overneemt (bv, aanmelding, online agenda, etc.), omdat u dit niet zelfstandig kunt, dan noemen we deze persoon een aanmelder. Meestal is dit een ouder, voogd of professionele hulpverlener. Wij verwachten dat de aanmelder aansluit bij het intakegesprek.
Waar? Adres en locatie
- Kumtich (deelgemeente van Tienen): De sessies in Kumtich gaan door op het volgende adres: Sparrenstraat 1, 3300 Kumtich. Deze gerenoveerde praktijk heeft een wachtkamer. U wordt aangeraden om 10 minuten op voorhand aanwezig te zijn. U kunt de auto parkeren in de Alpenstraat (om de hoek). Komt u met de bus? De bushalte 'Kumtich Centrum' is uw halte. Wenst u te roken? Dan kan dit buiten. Gelieve uw sigaret in de betreffende asbak de deponeren. Gelieve rekening te houden dat u zich in een privé praktijk bevind. De behandelaar behoud zich het recht om een behandeling te stoppen mits de huishoudelijke regels niet worden gevolgd.
Info voor artsen/verwijzers/professionals
Als patiënten bij de aanmelding instemmen met de samenwerking tussen artsen/hulpverleners kunnen wij berichten uitsturen. De betrokken arts/hulpverlener kan ook belangrijke informatie delen met de behandelaar. Behandelingen (gespecialiseerde trajecten) starten wij enkel op in samenwerking met een huisarts, psychiater, neuroloog en/of pediater. Dit kan via e-mail (info(at)groepspraktijk-hageland.be), eHealth (RIZIV 70068345), Siilo app, telefoon (0491877458) en/of via dit wettelijke document (druk hier).
Aanmeldformulier
Via onderstaande formulier kunt u zich aanmelden bij de Praktijk Hageland. Deze gegevens zijn nodig om het verplichte 'Elektronische Cliënten Dossier' (ECD) aan te maken en om u te contacteren. Meldt u meerdere personen aan? Noteer dit dan bij de hulpvraag. Per dossier hebben wij een rijksregisternummer nodig. U kunt dit formulier ook gebruiken om een kind of handelingsonbekwaam persoon aan te melden. Door het aanmeldformulier in te vullen accepteert u ons huiselijke regelement (deze pagina).
Deze pagina is voor het laatst aangepast op 25/10/2024